Lietojamības audits (UX, UI)
UX jeb lietotāju pieredze ir web lapas vai aplikācijas pielāgošanas process konkrētajam lietotājam, kas paveikts veicot regulārus atjauninājumus aplikācijas vai web lapas dizainā. UX pieredzes uzlabošanas procesā tiek rūpīgi pētīta un analizēta lietotāja uzvedība apmeklētajā lietotnē, tiek izprasta viņa motivācija un vēlmes, tādējādi uzlabojot aplikācijas dizainu un digitālo pieredzi. Lietotāju pieredze jeb UX ir būtisks elements ikvienam uzņēmumam, kā mērķis ir radīt labu iespaidu ar lietotāja pirmo web lapas vai aplikācijas apmeklēšanas reizi. Būtiski piebilst, ka lietotāju pieredze ir ne tikai laika, bet arī uzņēmuma finansiālais resurss – lapas lietotājs pieņem lēmumu palikt vai atstāt lapu dažu sekunžu laikā, tādēļ UX pieredzes nenodrošināšana var atstāt ilgtermiņa sekas attiecībā uz uzņēmuma saskari ar klientiem, kā arī peļņu.
Kā notiek web lapas lietojamības audits jeb UX/UI audits?
Mūsdienās ir izstrādāti dažādi palīgrīki, kas ir noderīgi lietotāju uzvedības noteikšanā. Lietotāju uzvedību var ierakstīt ilgstošākā laika periodā un pēc tam šos datus izmantot vērtīgas informācijas iegūšanai, lai nākotnē veiktu ievērojamus uzlabojumus potenciālo klientu piesaistīšanai.
Nākamais, būtiskais solis ir pieredzējuša UX/UI dizainera audits, kas balstīts uz labākās lietotāju pieredzes. UX/UI dizaineris ir dizaineris, kurš padziļināti specializējies tieši lietotājam atbilstoša un draudzīga dizaina izstrādē un izvērtēšanā. Web dizaineris un UX/UI dizaineris ne vienmēr ir viens un tas pats, kaut mazākos web izstrādes uzņēmumos tas nereti ir vienā personā. Labā prakse ir tāda, ka ir web dizaineris, kurš ir vairāk mākslinieks, kurš spēj radīt neatkārtojamu dizainu un ir lietojamības dizaineris, kurš šo mākslas darbu spēj optimizēt, lai tas būtu ne tikai pievilcīgs, bet arī ērti lietojams.
Pēc audita veikšanas klients saņem detalizētu audita izklāstu un norādījumus, kādi uzlabojumi būtu jāveic. Uzlabojumi tiek sakārtoti pēc prioritātes, sākot ar svarīgākajiem un beidzot ar mazāk svarīgiem. Tas būtiski atvieglo tālāko darbu plānošanu pie mājaslapas!
Kam nepieciešams lietojamības audits?
Lietojamības audits nepieciešams jebkuram uzņēmumam un mājas lapai, kas vēlas maksimāli palielināt savu peļņu. Vislabāk šo procesu veikt jau pie mājas lapas izstrādes. Ja Jūsu mājas lapa ir izstrādes procesā, bet neesat pārliecināts, ka tā būs lietotājam draudzīga – veiciet neatkarīgu lietojamības auditu!
Ja Jūsu mājas lapa nenes gaidīto atdevi. Iespējams Jums ir izcils produkts vai pakalpojums, bet Jūsu mājas lapa nenodrošina tam pelnīto uzmanību.
Esat jau saņēmuši klientu sūdzības vai jautājumus. Klienti bieži jautājuši, kā lietot vienu vai otru funkciju Jūsu mājas lapā vai e-komercijas risinājumā. Šis ir būtisks signāls, ka ļoti iespējams, kaut kas ar lietojamību nav īsti pareizi.
Ja vēlaties ieguldīt lielus līdzekļus reklāmas kampaņā. Nevienam nav noslēpums, ka mūsdienās var ļoti ātri iztērēt milzīgas naudas summas dažādos medijos un nesaņemt gaidīto atdevi. Lai ieguldītie līdzekļi maksimāli attaisnotos, pirms lietotāju piesaistes, rūpīgi jāizanalizē, vai šie piesaistītie lietotāji pārvērtīsies konversijā vai, vienkārši runājot, veiks pirkumu.